logo

איך בונים מערך שיעור יצירתי?

July 29, 2024

 10 שלבים לבניית שיעור מעולה - יוגה י צ י ר ת י ת עם ילדים :   

הכתבה שתהפוך אותך לאלופה בבניית מערכי שיעור לתרגול יוגה עם ילדים.


מאת: אסנת ישראלי, מורה בכירה להוראת יוגה ויוגה לילדים. 2024.

בניית מערכי שיעור איכותיים היא אחת הדרכים המוצלחות ביותר לוודא שנצליח ללמד את מה שרצינו, על הצד הטוב ביותר. תכנון שיעור באמצעות 10 השלבים יבטיח התייחסות לכל המרכיבים שאליהם יש להתייחס כאשר אנו בונים שיעור, ועם הזמן, גם יהפוך את התכנון לפעולה זורמת וקלה יותר, בלי לוותר על איכות ויצירתיות.

מה אני אלמד השבוע? כל מורה צעירה או וותיקה מכירה את השאלה הזאת בתחילת כל שבוע עבודה. למרות שהכנו כבר הרבה מאוד מערכי שיעור, ואולי בגלל שהכנו מערכי שיעור רבים והתחלנו להרגיש מיצוי, ישנן שאלות או עקרונות שחשוב להתמקד בהם בכל פעם שאת מכינה מערך שיעור חדש.

ראשית חשוב להדגיש שאין מודל אחד או דרך אחת לתכנן שיעור מיטבי. לכן, המודל שיצרתי ומוצג כאן הוא מודל כללי שניתן לגזור ממנו חלקים וליישם רק מרכיבים ממנו, בהתאם לצורך הנקודתי שלך ואם צריך אפשר לשנות את סדר מערך השיעור בהתאם לצרכי הילדים.

1.    המטרה

אני ממליצה להתחיל את תכנון השיעור מהגדרת מטרות השיעור והמערך. זה אולי נשמע בסיסי ופשוט, אבל האמת היא שהגדרת מטרות זו משימה לא פשוטה כלל...
כדי להגדיר מטרות בצורה מיטבית כדאי להתבסס על 3 עקרונות בסיסיים:

1.   גיל הילדים

2.   אורך השיעור ומועדו (בוקר, אחה"צ)

3.   אופי המרחב שעומד לרשותי והציוד.

חשוב מאוד שהמטרה תהיה מבוססת יוגה, ותשקף את יתרונות היוגה הרבים. המטרה לקוחה ממודל 5 הקושות.


על מודל חמש הקושות: הכתבים היוגיים העתיקים מספרים לנו שאימון היוגה הפיזי (אסנה) אמנם עובד על הגוף, אבל חודר עמוק יותר לערוצים הפנימיים. הכתבים היוגיים משרטטים מפה מאד ברורה של השכבות העמוקות יותר ומתייחסים לכך כמבנה אנטומי לכל דבר. המודל הזה נקרא פאנצ'ה (חמש) מאיה (נמצא בכל) קושה (רובד מעטפת). ליוגים הקדומים היו גם הזמן וגם המרחב לשבת ולהתבונן בעצמם ובסובב אותם. התבוננות מעמיקה בגוף באופן פיזי אבל גם בתחושות וברגשות שעלו מתוך תשומת הלב המעמיקה שהם הפנו לגוף שלהם.

ואילו הם חמשת הרבדים:

א -הרובד הגופני, ב- הרובד של הנשימה, ג- רובד של הידע המחשבות הרגשות, ד- הרובד של האינטואיציה והיצירה כביטוי אישי, ה. הרובד של אושר ושמחה וצחוק.

להעמקה נוספת הכנסו לכאן

כשאנו מציבים מטרה, היא תהיה אחת מיתרונות היוגה ומחמשת מהרבדים. למשל: חיזוק שרירי הגב (רובד ראשון גופני) מודעות לנשימה (רובד שני) , הכרות עם איכות אדמה ויצירת תחושת בטחון (רובד שלישי) יצירה באומנות דרך יוגה (רובד הרביעי) הרובד החמישי של שמחה ואושר גם הוא יכול להוות מטרה למשל בתרגול משותף של הורים וילדים.

חשוב לשים לב ולהתמקד במטרה אחת. בחירה של יותר מטרה אחת תוביל לאי בהירות בשיעור.

דוגמה למטרה היא: חיזוק שרירי הגב

2.    בחירת היעדים

נבחר  יעדים שאם נבצע אותם, באופן שנוכל למדוד אותו, נוכל לוודא ולהחליט אם הגענו למטרה

למשל, תנוחות של כפיפות לאחור מחזקות את הגב : דג, שחיינית, כלב ים (כלב מביט למעלה) דולפין, כריש ותנין.

3.     בחירת הנושא

נבחר לשיעור נושא.  הנושא אינו מטרה. הנושא יאפשר לנו לבנות סיפור ואוירה יצירתית ומשחקית לשיעור. מגוון הנושאים הוא רב וחושב שיהיו מעולמו של הילד.

לדוגמה: המסע למעמקי הים, שיעור בנושא חגים ומועדים, שיעור בנושא אוויר וכדומה.

4.    טקס פתיחה - טקס פתיחה הוא קבוע ואינו משתנה. מטרתו לאסוף ולהכריז: הנה השיעור מתחיל

5.    חימום : נבחר 3 תרגילי חימום כהכנה לתרגול או לשיפור הריכוז וההקשבה

6.    תרגול / התנסות

בשלב זה נבצע התנסות פעילה, כלומר אימון של 7 תנוחות היוגה משולב בסיפור מסגרת, בהתאמה לנושא ובהלימה למטרת השיעור ויעדיו ובדגש על: אקטיביות, העמקת ידע ופיתוח חשיבה מסדר גבוה. (מה זה "חשיבה מסדר גבוה? לקריאה כאן)

חשוב שנשים לב, שאנו מגיעים למקסימום תלמידים בהתאמה למאפיינים האישיים שלהם ושאנחנו מגוונים באמצעים ופונים גם לערוץ השמיעתי, לוויזואלי וכו'.

כדאי לגוון את דרכי התרגול ולהיות אקטיביים, חשוב להדגים להיות פעיל ולהשתמש בכל הטכניקות האפשריות: סיפור, שיר, אביזר, עבודה בזוגות, מתן משימות אישיות מותאמות ועוד.

7.     משחקי תנועה וריכוז

מטרת המשחק היא להנות, להשתחרר  וגם לבדוק האם הילדים זוכרים את מה שתרגלנו?

8.    איסוף פנימה והרפיה :

שלב מעבר של דקה או שתיים שמאפשר לילדים לעבור בצורה מדורגת ממצב של פעילות רבה להרפיה.

9.   ההרפיה תתבצע בהחשכת החדר ולצלילי מוזיקה מרגיעה או שקט. אפשר לעבור ולנגן בקערה טיבטית על כל ילד.

10. טקס סיום:

טקס הסיום סוגר את השיעור. נסיים בהודיה ובברכת להתראות בשיעור הבא.


תכנון שיעור באמצעות המודל שהצגתי יבטיח התייחסות לכל המרכיבים אליהם יש להתייחס כאשר אנו בונים שיעור, ועם הזמן, גם יהפוך את התכנון לפעולה זורמת וקלה יותר, בלי לוותר על איכות ויצירתיות.


בהצלחה!


להורדת קובץ מעוצב של מערך שיעור מתוכנן לוחצים כאן     או info@yoga4kids.co.il

בהצלחה!

פטנג'לי היה האדם הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה
By אסנת ישראלי February 6, 2025
פטנג'לי היה הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה, לפני יותר מאלפיים שנים. מסתורין רב נסוב סביב דמות זו, וסיפור לידתו הוא סיפור מעניין מאד
על תרומתה של יוגה לרווחה ובריאות הנפש בקרב ילדים ונוער
By אסנת ישראלי January 6, 2025
יוגה לילדים אינה גרסה פשוטה יותר של יוגה למבוגרים, זהו תרגול ייחודי. חשוב לתרגל יוגה עם ילדים במקום שבו טבעי להם להיות, ולחוות יוגה דרך הנאה וכיף. השאיפה הבסיסית של הוראת יוגה לילדים צריכה להיות, שאימון היוגה מחזק את ההערכה העצמית של הילדים, מאפשר להם התמקדות כלפי פנים, בגופם ברגשות ובמחשבות שלהם, נותנת מקום לרצון שלהם לבוא לידי ביטוי, ותורמת להבנה שלהם את עצמם מבפנים.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אח
By אסנת ישראלי August 5, 2024
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. ילדים יתחברו בטבעיות לתרגול יוגה אם נתרגל איתם על פי החוזקות שלהם, בדרך בה הם מבינים ורואים את העולם. אם נדע לעזור לו להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל שטמון דרך סוגי תרגול שונים וטכניקות. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אחר. לכל ילד יש את ההעדפות שלו החוזקות שלו ודברים המניינים רק אותו, ודרך שבה הוא מבין ורואה את העולם.
עוד מאמרים
Share by: