logo

השיעור הראשון שלי

December 20, 2021

השיעור הראשון | מערך מנצח למפגש ראשון של יוגה לילדים

 

המפגש הראשון של תרגול יוגה עם ילדים הוא מפגש מאתגר.

 

חששות ואי ידיעה הינם חלק טבעי ממה שמורה מתחיל או מורה שבשבילו זו פעם ראשונה מול ילדים, מרגיש.

 

כולנו יודעים שילדים הם אמיתיים ,ואם ישתעממו לא יהססו להראות זאת בדרכים שונות.

 

יחד עם זאת חשש וחוסר בטחון קיימים גם אצל מורה מנוסה. ובשביל זה אני פה :-), הכנתי עבורכם מערך שיעור מומלץ ומעניין, שעבורי עובד לרוב.

 

 יצירתיות ומעוף וסגנון אישי משלכם יוסיפו לו צבע וחיות, והוא יהיה מושלם, ויעזור לכם להתגבר על החששות ולהתמקד במה שחשוב, הנאה ושמחה.

 

למפגש ראשון בין המורה לילדים שלוש מטרות:

 

  א. שיהיה חוויתי מהנה ומעניין: שיעורר בילדים את החשק ולהמשיך ללמוד יוגה. רצוי שהשעור יהיה באורך של עד 30 דקות.

 

 ב. הכרות ראשונית ועניינית עם המושג יוגה

 

 ג. הכרות עם יכולות הילדים.

 


 

מערך שיעור הכרות עם היוגה : הסיפור של היוגה

 


 

פתיחה (5 דקות)

 

 שלום ילדים, שמי [אסנת] ואני מורה ליוגה לילדים. בואו נשב בישיבה מזרחית נניח את כפות הידיים על הברכיים .

 

נשאף אויר ונרים ידים ישר למעלה ולהוריד לנמסטה 3X כשאחת נוגעת בשנייה ואמרו יחד איתי : ש-ל-אום

 

 

 

נעשה עכשיו הכרות קצרה בעזרת מקל הדיבור: כל ילד שבידו מקל הדיבור יגיד את שמו

 

(וגילו או בית ספרו או מקום מגוריו וכדומה) ויעביר לזה שלידו.

 


 

  דקלום קצבי: ישיבה מזרחית, ישיבה מזרחית, גב זקוף בריא לגוף!

 

 

 

שיחה קצרה על המושג יוגה: 

 

מי יודע מה זה יוגה? איזה מחשבות זה מעורר בכם?

 

לפני כמה שנים המציאו את היוגה?

 

לקבל תשובות ולעודד: קרוב אבל לא.. נסו שוב… מתקרב מתקרב… מתחמם וכדומה.

 


 

הסיפו ר: לפני הרבה שנים חיו בהודו היוגים הראשונים. הם לא תמיד היו יוגים, לפני שהיו יוגים חיו חיים רגילים בקרב משפחתם, בבית עם רהיטים, עם המשפחה, עבדו ובילו כמו כולם. לאחר שילדיהם בגרו הם החליטו לעזוב את החיים הרגילים ולעבור לחיות בטבע: בבקתות קש בג'ונגל, במערות שבהרי ההימאליה או בקרבת הנהרות.

 

ומה לדעתכם הם עשו כל היום ? היה להם מחשב? היה להם ווטסאפ? וכדומה – לקבל תשובות…. אפשר כאן קצת להתבדח

 

 ממשיכים: אספר לכם. היוגים העבירו את זמנם בבילוי בטבע. מה יש בטבע? לכוון לתנוחות של היוגה אבל לא בהכרח, שאפו לקבל תשובות "נכונות" שמות של חיות, הר אבן אדמה עצים מים נהר וכדומה.

 

היוגים, שיחקו ובילו עם החיות, התרחצו בנהר, טיפסו על העצים וההרים, וגם ישבו הרבה בשקט והתבוננו בכל מה שסביבם. היוגים, שהתבוננו שעות בתנועת החיות ובגופם גילו, שאם יחקו את תנועת החיות הם יהיו חזקים, נבונים והכי חשוב שמחים מבפנים. (עיבוד חופשי של הטקסט מהספר 'גרהנדהא סמהיטא')

 

האם אתם רוצים להיות חזקים.? רוצים להיות נבונים? רוצים להיות שמחים? 
אז בואו נתרגל יוגה. מתחילים!

 


 

ראשית נכין את הגוף לתרגול:

 

חימום (3 דקות)
נשב בישיבת פרפר נרחיק ונקרב ברכיים
נחתור בסירה 1 2  3 ספירה עד 3X 
נתגלגל אחורה וקדימה כמו כדור 
ובפעם האחרונה נבוא לעמידה

 

האימון (12 דקות)
נעמוד ונהיה חזקים ויציבים כמו הר. (לעבור בין הילדים ולבדוק במגע קל בכתף את היציבות של ההר, זה מאד אוסף וממרכז.)

 

היה היה לפני אלפי שנים בהרי ההימליה שבהודו, יוגי ששמו ארג'ונה. ארגונה היה מתעורר בכל בוקר ועושה תנוחות לחיזוק הגוף

 

 לוחם 1 לוחם 2 , לוחם 3
כשסיים להתאמן כבר עמדה השמש במרכז הרקיע והיה מאד חם. ארגונה החליט לרדת לאגם הקרוב, לשתות ממימיו ולהתרחץ.

 

האגם היה רחוק והוא החליט לקחת את הרכב שלו. מה לדעתכם היה כלי הרכב שלו? (לחכות לתשובות התשובה הנכונה היא פיל)

 

 

 

נתרגל: פיל מביט למעלה, פיל מביט למטה ושותה מים, פיל מביט למעלה ומשפריץ על עצמו מים – אפשר כאן להשתובב ולעשות כל מיני תנועות של רחצה במקלחת. 
ליד האגם פגש הפיל את הצפרדע ששמחה מאד לקראתו (שאלה אפשרית: איזה חי חיה במים . פעמים 3 וביבשה? דו חיים?) .

 

הצפרדע ניתרה 
הצפרדע סיפרה לפיל שפגשה בבוקר כלב אך הוא מיהר ורדף אחרי החתול . 
החתול מיהר לברוח (לתת לילדים הוראה לנוע כמו חתול במרחב ועם צלצול בפעמון לחזור למזרון ) ורדף בעצמו אחרי עכבר שברח ממנו ונעלם. 
הרגעה ואיסוף בתנוחת העכבר.(15 שניות עד חצי דקה)

 

(עד כאן זה האימון)

 


 

משחק – "עמודו"

 

אפזר את קלפי היוגה לילדים על הרצפה הפוכים. כשהמוזיקה מנגנת אתם נעים בחופשיות.

 

כשהמוזיקה עוצרת כל ילד ניגש לקלף הופך אותו ועושה את התנוחה.

 

אם יצא לכם קלף עם איור ואינכם מכירים את התנוחה תרגישו חופשים לעשות איזה תנוחה שעולה בדעתכם או בגופכם.. 
(אם אין קלפי יוגה אז אפשר פשוט לומר שם של תנוחה כשהמוזיקה עוצרת.

 

 אני מאוד ממליצה להשתמש בקלפי היוגה לילדים הם הופכים את השיעור לברור וצבעוני ואהובים מאד על הילדים)

 

 

 

סיום והרפיה – 2-5 דקות
עכשיו חזרו למזרונים לתנוחת
העכבר (חצי דקה) 

 


הרפיה :שכבו על המזרון, על הבטן או על הגב איך שנוח לכם. תרגישו כמו לפני השינה אבל נסו לא להירדם. אם אתם יכולים לעצום את העיניים אם זה נעים לכם .תבקשו מאיברי הגוף שלכם להיות שקטים: הראש, הכתפיים, הידיים, הבטן, הרגלים, כפות הרגליים, הישבן והגב. כל הגוף שקט. אם קשה לכם לשכב בשקט זה בסדר, נשמו עמוק ונסו שוב לבקש מהידיים והרגליים להיות בשקט . 
להיות בשקט אפשר לעבור ולנגן עם קערה או עם ליטוף קל עם מטפחת 
לאט לאט לפתוח את העיניים להסתובב על צד ימין לחזור לישיבה מזרחית.

 

נשב בישיבה מזרחית, נרים מעלה את הידיים ונוריד למטה כששתי כפות הידיים צמודות בנמסטה:

 

תודה רבה.

 

אום שלום. 

 

 

 

 

 

רשימת התנוחות: 
הר, חתול, גיבור 3 2 1
עכבר, צפרדע, כדור 
סירה, כלב, הרפיה

 


 

בהצלחה!

 


 

פטנג'לי היה האדם הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה
By אסנת ישראלי February 6, 2025
פטנג'לי היה הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה, לפני יותר מאלפיים שנים. מסתורין רב נסוב סביב דמות זו, וסיפור לידתו הוא סיפור מעניין מאד
על תרומתה של יוגה לרווחה ובריאות הנפש בקרב ילדים ונוער
By אסנת ישראלי January 6, 2025
יוגה לילדים אינה גרסה פשוטה יותר של יוגה למבוגרים, זהו תרגול ייחודי. חשוב לתרגל יוגה עם ילדים במקום שבו טבעי להם להיות, ולחוות יוגה דרך הנאה וכיף. השאיפה הבסיסית של הוראת יוגה לילדים צריכה להיות, שאימון היוגה מחזק את ההערכה העצמית של הילדים, מאפשר להם התמקדות כלפי פנים, בגופם ברגשות ובמחשבות שלהם, נותנת מקום לרצון שלהם לבוא לידי ביטוי, ותורמת להבנה שלהם את עצמם מבפנים.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אח
By אסנת ישראלי August 5, 2024
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. ילדים יתחברו בטבעיות לתרגול יוגה אם נתרגל איתם על פי החוזקות שלהם, בדרך בה הם מבינים ורואים את העולם. אם נדע לעזור לו להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל שטמון דרך סוגי תרגול שונים וטכניקות. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אחר. לכל ילד יש את ההעדפות שלו החוזקות שלו ודברים המניינים רק אותו, ודרך שבה הוא מבין ורואה את העולם.
עוד מאמרים
Share by: