logo

נצ'קטה הילד ויאמא אל-המוות

osnatis2007 • September 22, 2021

השיחה בין ניצ'קטה הילד ויאמא אל המוות - אגדה הודית

כל מי שמתרגל יוגה קורא לעצמו תלמיד, ולא רק מפני שיש לו מורה אלא גם מפני שדרך תרגול היוגה אנחנו לומדים להכיר את עצמנו, גופנו וטבענו המיוחד.


סיפור הודי עתיק, שמקורו באופנישדות, מספר על ילד ששמו נצ'יקטה. ילד נבון ואמיץ במיוחד, שהיה ועדיין דוגמה טובה לרצון עז ואמיתי להבין וללמוד על העולם ובעיקר על עצמו. 


אבא של ניצ'קטה, ואג'אשראווסה היה איש דת וקדוש, שתפקידו היה לנצח על טקסים וחגיגות. מכיוון שהאמין שכך יגיע לגן עדן, נהג גם לתת פרות (חיה קדושה להינדים), כצדקה אבל פרות שנתן היו תמיד זקנות ורזות. ניצ'יקטה היה עצוב על כך כי הבין שאביו אינו נוהג בנדיבות ורוחב לב. 

ניגש ניצ'קטה אל אביו וגער בו :"ואותי, אבא, למי תיתן?". אך האב לא ענה. 

ניצ'קטה שהיה ילד נבון ואמיץ לא ויתר, ושוב ושוב חזר ושאל את אביו את השאלה הקשה, 

עד שאבא של ניצ'קטה התעצבן מאוד וסינן בין שיניו :"לאל המוות אתן אותך."


ניצי'קטה נבהל אך משום שהיה ילד ממושמע ואמיץ מילא מייד אחר דברי אביו, הלך והתיישב על מדרגות ביתו של יאמא, אל המוות. לא אכל ולא שתה ורק התפלל וחיכה בסבלנות. 

אחרי שלושה ימים הגיע יאמא אל המוות. יאמא מאוד התרגש לפגוש את הילד הצעיר והאמיץ ששלושה ימים ישב ובנחישות וסבלנות רבה חיכה לו. "כל הכבוד ילד. אני מאוד מעריך את ההתנהגות שלך ולכן החלטתי להעניק לך 3 משאלות".


חייך ניצ'קטה ואמר :"בבקשה עשה שאבא שלי יהיה תמיד שמח".


"קבלת", ענה ניאמא


"איך מגיעים לגן עדן?", שאל. אל המוות סיפר לניצ'קטה על עולם שבו אין צער וכאב, הוא נקרא גן עדן.


בקשתי השלישית היא לדעת מה קורה לאדם אחרי מותו?


"או הו", ענה אל יאמא, "זו באמת שאלה ק ש ה מאוד!" נרתע וזז כמה צעדים אחורה מעט מניצ'קטה, 

"יקירי, בקש כל דבר אחר, עדרי צאן, פילים, זהב, ארמונות מפוארים, חיים ארוכים, הצטיינות בלימודים, מה שתרצה... רק לא זה.


"לא ולא!", ענה הילד "אני לא רוצה שום דבר אחר. ספר לי בבקשה, האם אדם מתקיים גם אחרי המוות?

יאמא אל המוות ראה שהילד נחוש בדעתו להבין את החיים והמוות התרצה וענה:


"אנחנו, בני דת ההינדו מאמינים, שהנשמה ממשיכה להתקיים, ואילו הגוף הפיזי מת ומתכלה" אמר יאמא, והמשיך: " הנשמה שלנו היא כמו רוכב והגוף הוא המרכבה. השכל שלנו הוא הנוהג, המחשבות והרגשות הן המושכות שרתומים לחמשה סוסים. חמשת הסוסים הם החושים ראיה, שמיעה, הרחה, טעם ונגיעה הם חמשת הסוסים של המרכבה. והעולם שסביבנו הוא השדות והשבילים בהן רועים ודוהרים הסוסים".


והוסיף ואמר יאמא, את הדבר החשוב הבא: " תרגול יוגה עוזר לנו לשלוט בחושים ברגשות ובמחשבות". 

"ככל שהרוכב לומד על סוסיו ומכיר אותם יותר טוב, כך הוא שולט במרכבה ויכול לנהוג בצורה נבונה ובטוחה, כך גם האדם. ככל שיכיר ויבין יותר טוב את מחשבותיו, את רגשותיו ואת חושיו יהיה לו קל יותר לשלוט בהם ולנהוג בחייו בצורה שקולה וחכמה. אחרת יהיו חייו פרועים ומבלבלים ממש כמו רוכב שאינו שולט בסוסיו.

"הרוכב", אמר יאמא לסיום, "הוא הנשמה והנפש של האדם, שמחוברת לגוף, לחושים לרגשות למחשבות. גם הסוסים כדאי שיהיו ממושמעים מרוסנים ונשמעים לרצון הרוכב.


ניצ'קטה שינן היטב את דברי יאמא, ועשה מאמץ גדול ללמוד את עצמו ואת טבעו וכך גדל והפך לאיש חכם ומושלם.


האם גם אתם לפעמים שואלים את עצמכם שאלות על החיים והמוות כמו ששאל ניצ'קטה?

האם גם אתם סקרנים להכיר וללמוד על הטבע שלכם, כשם שאתם סקרנים לגבי העולם הסובב אתכם? 

פטנג'לי היה האדם הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה
By אסנת ישראלי February 6, 2025
פטנג'לי היה הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה, לפני יותר מאלפיים שנים. מסתורין רב נסוב סביב דמות זו, וסיפור לידתו הוא סיפור מעניין מאד
על תרומתה של יוגה לרווחה ובריאות הנפש בקרב ילדים ונוער
By אסנת ישראלי January 6, 2025
יוגה לילדים אינה גרסה פשוטה יותר של יוגה למבוגרים, זהו תרגול ייחודי. חשוב לתרגל יוגה עם ילדים במקום שבו טבעי להם להיות, ולחוות יוגה דרך הנאה וכיף. השאיפה הבסיסית של הוראת יוגה לילדים צריכה להיות, שאימון היוגה מחזק את ההערכה העצמית של הילדים, מאפשר להם התמקדות כלפי פנים, בגופם ברגשות ובמחשבות שלהם, נותנת מקום לרצון שלהם לבוא לידי ביטוי, ותורמת להבנה שלהם את עצמם מבפנים.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אח
By אסנת ישראלי August 5, 2024
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. ילדים יתחברו בטבעיות לתרגול יוגה אם נתרגל איתם על פי החוזקות שלהם, בדרך בה הם מבינים ורואים את העולם. אם נדע לעזור לו להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל שטמון דרך סוגי תרגול שונים וטכניקות. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אחר. לכל ילד יש את ההעדפות שלו החוזקות שלו ודברים המניינים רק אותו, ודרך שבה הוא מבין ורואה את העולם.
עוד מאמרים
Share by: