logo

הגישה הדינאמית להוראת יוגה לילדי בית-הספר

April 27, 2023

הגישה הדינאמית להוראת יוגה לילדי בית-הספר 

מאת: גיטה איינגר   (1944-2018)

תרגום: אסנת ישראלי

 

אם נלמד ילדים אסאנות סטטיות רבות מדי הם ישתעממו ודעתם תוסח. לכן, המורה, בעת הלימוד, צריך לשלב בתבונה את התנועות הסטטיות עם התנועות הדינמיות והמהירות.

 

תנועות דינמיות מפעילות מפרקים ושרירים שבדרך כלל אינם בשימוש. כך יהפוך גוף נוקשה לרך. הדבר ישמש להכשרת ילדים לאסאנות שאין ביכולתם לעשות בקלות.

 

לתנועות הדינמיות והמהירות יש אפקט גם על המיינד. הן מפיגות את האדישות ומסירות פחדים המונעים תנועה חופשית. הן שוברות את הקשיחות המנטלית ומחדירות בילד אומץ בהדרגה. לעיתים קרובות, בעת תרגול אסאנות סטטיות בשילוב עם תנועות דינמיות, הילד מסוגל לבצע תנועות חדשות. תנועות מהירות אלו מבצעות סוג של "ניקוי מוח" ועושות את הילד רענן.

 

 

 

להלן מספר תנועות דינמיות וסטטיות וצירופים אפשריים שלהן:

 

א. מחזור הסוריה נאמאסקאר – נקרא לעיתים מזומנות הקפיצות. כולל את האסאנות הבאות ברצף: אורדווה האסטאסאנה, אוטאנאסאנה, אדהו מוקהה שוואנאסאנה, אורדווה מוקהה שוואנאסאנה, צ'אטוראנגה דאנדאסאנה וחזרה בסדר הפוך. אסאנות אלו יכולות להיות מתורגלות במספר ווריאציות וקומבינציות, היוצרות צורות חדשות.

 

ב. ניתן לבצע את כל תנוחות העמידה ברצף ללא חזרה לתנוחת ההר

 

ג. ניתן לתרגל את כל תנוחות העמידה בצד ימין ברצף ולסיים בסאמאטהיטי (הר)  מיד לאחר מכן לבצע ברצף את תנוחות העמידה בצד שמאל.

 

ד. המורה יכול למזג אסאנות מקבוצה אחת למשל תנוחות עמידה: כמו אוטיטה טריקונאסאנה, ארדהה צ'אנדראסאנה, ויראבאדרהאסאנה ,II פאריווריטה פארשוואקונאסאנה, אוטיטה טריקונאסאנה, פארשווה אוטאנאסאנה, אורדווה פראסאריטה אקה פאדאסאנה, אוטיטה האסטה פאדאנגושטאסאנה.

 

כל אלו יכולות להיעשות ברצף ללא הפסקה. ניתן לחזור על אותו הרצף בצד השני.

 

ה. שילוב של שתיים או יותר אסאנות ותרגול חוזר של הרצף מספר פעמים אחת אחרי השנייה, כמו פארשווטאנאסאנה, אורדווה פראסאריטה אקה פאדאסאנה

 

ו. המחזור של פאריפורנה נאוואסאנה, האלאסאנה, צ'אקראסאנה – גלגול על הכתפיים וכל כפיפה קדימה יכולה להיות משולבת.

 

ז. כל אחת מהכפיפות קדימה וכל אחת מתנוחות העמידה יכולה להיות משולבת עם קפיצות דרך תנוחת הכלב מביט מטה או מעלה. אפשר לקשור בין תנוחות העמידה, הישיבה והכפיפות קדימה, כמו גם כפיפות אחורה עם סוריה נאמאסקאר. לדוגמה, אדהו מוקהה שוואנאסאנה – אוטיטה טריקונאסאנה או אדהו מוקהה שוואנאסאנה – ויראסאנה.

 

 ח. כל הכפיפות קדימה יכולות להיעשות על צד ימין ברצף. ניתן ללמדן בכיפוף ברכיים במספר דרכים, במגוון אסאנות. ואפשר לחבר בינהן דרך תנוחת הכלב או הסירה נוואסאנה

 

 ט. שלבו כל אחת מהכפיפות קדימה עם פיתולים לצד ידיים. לדוגמה, ז'אנושירשאסאנה – באהארוואדאג'אסאנה

 

. י. כל אחת מהכפיפות קדימה, לדוגמה פאשימוטאנאסאנה, יכולה להיות משולבת עם כפיפה 3 אחורנית כמו אורדווה דאנוראסאנה או אושטראסאנה.

 

יא. צרו "שרשרת" ויניאסה\מאלא של אחת מהכפיפות קדימה ואחת מהכפיפות אחורה.

 

 

 

הגישה דינאמית היא מתודה שבה מתועלים מאמציהם של הילדים באופן נכון והם מוגנים מפני טעויות או פציעות גם בביצוע האסאנות הקשות והמסובכות.

 

 

 

יב. תמיכת הקיר נותנת לילד אומץ ועוזרת לו לפתח את חוש שיווי המשקל. כמו סאלאמבה שירשאסאנה, אורדווה דאנוראסאנה, קאפוטאסאנה וכו' אפשר ללמד בעזרת הקיר.

 

 יג. אסאנות מתקדמות וקשות כמו באקאסאנה או יוגהנידראסאנה ניתן להציג בשלבים על ידי הצגתה של כל תנועה מתקדמת או פעולה מעורבת באופן פרטני ונפרד.  הילדים יכולים לעיתים קרובות להישאר למשך זמן ארוך בתנוחה אחת. הדבר מפתח את הסיבולת שלהם.

 


 

מה תפקיד המורה?  

 

1.   המורה יכול להדגיש על ידי ביצוע את החן של התנועות המלאות בכניסה לאסאנות, בשהייה באסאנות וביציאה מהן.

 

2.   לעיתים, על המורה להפנות את תשומת ליבם של הילדים לנשימה בזמן תרגול האסנות

 

3. המורה צריך להבהיר את הקשר בין הטכניקה של האסאנה והאפקט שלה על המתרגל.

 


 

אם מלמדים את התלמידים באופן שכזה הם מפתחים חן, כישורים, חופש, אומץ, זריזות, יציבות, שיווי משקל, גמישות, חדות ושליטה פיזית ומנטלית.

 

המורה יכול וצריך להוסיף מספר ווריאציות וקומבינציות שונות לדוגמאות שלעיל. כך יוכלו הילדים ליהנות מגיוון ושינוי בו בזמן שיפיקו תועלת רבה



 

 Yoga for Children: A Complete Illustrated Guide To Yoga. by Swati Chanchani and Rajiv Chanchani | Jan 31, 1997 p 143-150

פטנג'לי היה האדם הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה
By אסנת ישראלי February 6, 2025
פטנג'לי היה הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה, לפני יותר מאלפיים שנים. מסתורין רב נסוב סביב דמות זו, וסיפור לידתו הוא סיפור מעניין מאד
על תרומתה של יוגה לרווחה ובריאות הנפש בקרב ילדים ונוער
By אסנת ישראלי January 6, 2025
יוגה לילדים אינה גרסה פשוטה יותר של יוגה למבוגרים, זהו תרגול ייחודי. חשוב לתרגל יוגה עם ילדים במקום שבו טבעי להם להיות, ולחוות יוגה דרך הנאה וכיף. השאיפה הבסיסית של הוראת יוגה לילדים צריכה להיות, שאימון היוגה מחזק את ההערכה העצמית של הילדים, מאפשר להם התמקדות כלפי פנים, בגופם ברגשות ובמחשבות שלהם, נותנת מקום לרצון שלהם לבוא לידי ביטוי, ותורמת להבנה שלהם את עצמם מבפנים.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אח
By אסנת ישראלי August 5, 2024
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. ילדים יתחברו בטבעיות לתרגול יוגה אם נתרגל איתם על פי החוזקות שלהם, בדרך בה הם מבינים ורואים את העולם. אם נדע לעזור לו להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל שטמון דרך סוגי תרגול שונים וטכניקות. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אחר. לכל ילד יש את ההעדפות שלו החוזקות שלו ודברים המניינים רק אותו, ודרך שבה הוא מבין ורואה את העולם.
עוד מאמרים
Share by: