logo

גישה דינאמית או סטטית? האופי המיוחד של תרגול יוגה עם ילדים

March 31, 2024

רפלקציה על המאמר: "הגישה הדינמית לילדים"\ גיטה איינגר  1944- 2018

מאת: מי-טל הלוי רוזנבלט, במסגרת קורס מדריכות יוגה לילדים מרץ 2024

 

מצאתי שאני מאוד מסכימה עם הניתוח של גיטה איינגר לגבי התאמת תרגול היוגה לילדים.

 

כחלק מקורס יוגה תרפיה לילדים שעשיתי, הייתי צריכה להעביר תרגול יוגה תרפיה למשך מספר מפגשים לבן ה-9 שלי, ולמרות שנראה שהוא כבר ילד בוגר יחסית, הוא מאוד התקשה להישאר בתנוחה סטטית או לבצע רצף של תנוחות סטטיות לאורך זמן, השתעמם והתחיל לצאת מהמנחים ולקרוס מטה.

 

רצפים דינמיים, במיוחד אלו המלווים בסיפור רקע עם המחשה ויזואלית ורעיונית, זו הדרך לליבם של ילדים. הם הופכים את התרגול למונגש ומעניין לילדים.

 

ההצעות שהציעה גיטה איינגר, בנוגע לרצפי תנוחות לילדים מכוונים אותי לסגנון התרגול שאני מלמדת מבוגרים והוא יוגה ויניאסה. בשיטה הזו כל התרגול נשזר ברצף דינמי של תנוחות, כמו מעיין ריקוד. אני חושבת שזו דרך נפלאה גם למבוגרים לתרגל יוגה, זה מאפשר גם למורה הרבה יצירתיות ועניין בבניית רצפי הויניאסה, עם גבולות מעקרון ה"ויניאסה קארמה" רצף נכון והגיוני של תנוחות וקבוצות תנוחות שמאפשר מעבר חלק וטבעי בין תנוחה לתנוחה, ניטרול ואיזון עמוד השדרה לדוגמא בין כפיפות לפנים, כיפופי גב ופיתולים.

 

כמו כן, העבודה על רצף תנוחות מקבוצה מסוימת כמו כיפוף לפנים על צד אחד של הגוף ואז מעבר לצד השני, גם מוכר לי מסגנון הויניאסה, זו דרך מאוד זורמת ודינאמית שלא נקטעת ע"י המעברים מרגל לרגל.

 

לדוגמא: מתחילים בימין-

 

Janu sirsasana---Parivritta Janu Sirsasana----Ardha Matsyendrasana

 

שימוש בקיר עם ילדים זו דרך בטוחה ומבוקרת לתרגל עמידות ידיים וראש, במיוחד שמדובר בקבוצה ולא בעבודה פרטנית 1:1. הקיר תומך ונותן ביטחון להתנסות בהיפוכים שהינם מנחי גוף לא יומיומיים וחוסר ההכרות עימם יוצר פחד. עם זאת, חשוב להדגיש שההישענות על קיר יכולה גם לקבע הרגלים לא נכונים בכניסה לתנוחה, למשל השענות על תנופה של הרגליים בכדי לעלות למנח במקום חיזוק שרירי ליבה, כיווץ שרירי הבטן ועלייה איטית ומבוקרת מעלה.

 

הכותבת גם מדגישה את חשיבות ההישארות הסטטית באסאנה. אני חושבת שליכולת להישאר בתנוחה מאתגרת יתרונות פיזיים ומנטליים רבים. מבחינה גופנית, עבודה על כוח וסיבולת שריר, בניגוד לכוח מתפרץ וסיבולת אירובית. מבחינה מנטלית, היכולת לשאת אי נוחות, חוסן והעצמה. התנסות היוצרת הבנה פילוסופית שהכל הוא בר חלוף ואם נרשה לעצמנו להישאר ברגע גם כשהוא לא נוח לנו, נלמד שאנו מסוגלים להתמודד ושבסוף גם זה יעבור.

 

חשיבות שילוב הנשימה בתרגול. עם מבוגרים נקפיד על נשימת אוג'איי במהלך כל התרגול עד הגעה לשוואסנה. בעבודה עם ילדים על אף שלא מלמדים יוג'איי, חשוב מאוד להפנות את תשומת הלב לנשימה, לפחות לרמה של תשומת לב לקצב הנשימה, לשאיפה ולנשיפה. הנשימה היא עוגן לרגע ההווה והיא אמצעי לוויסות רגשי, היא מסייעת גם בהחזקה של תנוחות מאתגרות. יצירת מודעות לנשימה בילדים תהווה בסיס להמשך תרגול נשימות מורכב יותר בהמשך.

 

לסיכום, ההתאמות שהכותבת (גיטה איינגר) הציעה חשובות ומדגישות את האופי המיוחד של תרגול יוגה עם ילדים וחלקן אף ניתנות ליישום לתרגול דינמי של מבוגרים. חלק מהעקרונות מוכרים מתרגול יוגה ויניאנסה, הסגנון אותו אני מתרגלת ואליו אני מתחברת מאוד באופן אישי. 


 

מי-טל הלוי רוזנבלט היא מדריכת יוגה ויניאסה, קלינאית תקשורת.

 

הרפלקציה שמי-טל כתבה היא חלק מחובות התלמידות בקורס מדריכות יוגה לילדים לקבלת הסמכה.

פטנג'לי היה האדם הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה
By אסנת ישראלי February 6, 2025
פטנג'לי היה הראשון שהציג את המסורת העתיקה של היוגה בצורה שיטתית. לפיכך הוא נחשב למייסד היוגה, לפני יותר מאלפיים שנים. מסתורין רב נסוב סביב דמות זו, וסיפור לידתו הוא סיפור מעניין מאד
על תרומתה של יוגה לרווחה ובריאות הנפש בקרב ילדים ונוער
By אסנת ישראלי January 6, 2025
יוגה לילדים אינה גרסה פשוטה יותר של יוגה למבוגרים, זהו תרגול ייחודי. חשוב לתרגל יוגה עם ילדים במקום שבו טבעי להם להיות, ולחוות יוגה דרך הנאה וכיף. השאיפה הבסיסית של הוראת יוגה לילדים צריכה להיות, שאימון היוגה מחזק את ההערכה העצמית של הילדים, מאפשר להם התמקדות כלפי פנים, בגופם ברגשות ובמחשבות שלהם, נותנת מקום לרצון שלהם לבוא לידי ביטוי, ותורמת להבנה שלהם את עצמם מבפנים.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אח
By אסנת ישראלי August 5, 2024
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, זו אינה קלישאה. ילדים יתחברו בטבעיות לתרגול יוגה אם נתרגל איתם על פי החוזקות שלהם, בדרך בה הם מבינים ורואים את העולם. אם נדע לעזור לו להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל שטמון דרך סוגי תרגול שונים וטכניקות. אף אחד מאיתנו ומילדנו אינו דומה לאף שכן או חבר אח או הורה אחר. לכל ילד יש את ההעדפות שלו החוזקות שלו ודברים המניינים רק אותו, ודרך שבה הוא מבין ורואה את העולם.
עוד מאמרים
Share by: